[Tapinet] CONSULTA

Jaume de Montserrat i Nonó jaume.demontserrat a gmail.com
div feb 9 12:44:30 CET 2024


Albert,

Tens tota la raó i això és o serà un problema greu...com la manca de
professionals (metges i infermers del treball).

Parlem d'una norma del 2011 i la societat i el mercat estan canviant a tota
pastilla.

Caldrà replantejar moltes coses de la reglamentació de serveis de prevenció
per fer-la més realista i ajudar a fer SP més útils (per a empreses i
treballadors) i eficients.

Molt cordialment.

___________________________________
Jaume de Montserrat i Nonó



Missatge de Albert Marsal Monge <amarsal32368 a coib.net> del dia dv., 9 de
febr. 2024 a les 11:48:

> Hola Jaume, i tapinaires,
>
> Molt aclaridor, gràcies.
> L'únic problema es que cada cop hi ha menys SPA "petits"(fusions), i els
> grans cada cop estan menys per col.laborar amb els petits, que si tenim
> dispersió geogràfica, tenim un problema.
> Com ho veièu la resta?
>
> Moltes gràcies,
>
> salut,
> albert
> ------------------------------
> *De:* Tapinet <tapinet-bounces a tapinet.cat> de part de Jaume de
> Montserrat i Nonó <jaume.demontserrat a gmail.com>
> *Enviat el:* dijous, 8 de febrer de 2024 13:47
> *Per a:* Tapinet, la llista de distribució en salut laboral. <
> tapinet a tapinet.cat>
> *Tema:* Re: [Tapinet] CONSULTA
>
>
> Albert,
>
>
>
> EL REIAL DECRET 39/1997, DE 17 DE GENER, PEL QUAL S’APROVA EL REGLAMENT
> DELS SERVEIS DE PREVENCIÓ indica que els Serveis de Prevenció han de dur a
> terme les activitats concertades amb les empreses amb recursos propis
> (Article 17.d).
>
> També diu (article 19.a) que poden “Subcontractar els serveis d’altres
> professionals o entitats quan sigui necessari per a la realització
> d’activitats que requereixin coneixements especials o instal·lacions de
> gran complexitat.” (que evidentment no és el cas dels exàmens de salut
> bàsics).
>
> Tot i així, i pel que fa a l’activitat sanitària, la normativa sanitària
> preveu la figura del “acord de col·laboració” d’un SPA amb altres SPA (no
> qualsevol altra proveïdor mèdic) per a certes circumstàncies justificades.
>
>  I això ho trobem i està regulat als articles 6, 7 i 8 del Reial decret
> 843/2011, de 17 de juny, pel qual s’estableixen els criteris bàsics sobre
> l’organització de recursos per desenvolupar l’activitat sanitària dels
> serveis de prevenció.
> <https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2011-11428&p=20151010&tn=2>
>
> En concret diuen:
>
> *“Article 6. Acords de col·laboració entre serveis de prevenció aliens.*
>
> *Els serveis de prevenció aliens podran adoptar acords de col·laboració
> entre si per a la prestació d'activitats sanitàries cap a les empreses
> concertades, a fi de donar cobertura efectiva, quan resulti convenient per
> raons de dispersió o llunyania dels centres de treball d'aquestes empreses
> concertades respecte del lloc de radicació de les instal·lacions principals
> del servei de prevenció principal. **En cap cas el cost de les mesures
> derivades dels acords de col·laboració recau sobre els treballadors
> afectats.*
>
> *Article 7. Límits dels acords de col·laboració entre serveis de prevenció
> aliens.*
>
> *1. Les activitats sanitàries del servei de prevenció principal cap als
> serveis de prevenció col·laboradors no poden superar, en cap cas, el deu
> per cent del volum total d'activitat anual d'aquell. Aquest límit s'ha de
> fixar sobre les ràtios totals de recursos humans de què hagi de disposar el
> servei de prevenció principal d'acord amb els criteris establerts a
> l'article 4.*
>
> *2. El servei de prevenció col·laborador ha de mantenir en tot moment les
> ràtios de recursos humans d'acord amb el que assenyala l'article 4 per
> cobrir amb suficiència no només les activitats sanitàries assumides amb les
> empreses amb què hagi subscrit concert de servei de prevenció aliè , sinó
> també aquelles que li hagin encomanat altres serveis de prevenció
> mitjançant acords de col·laboració.*
>
> *Article 8. Desenvolupament dels acords de col·laboració entre serveis de
> prevenció aliens.*
>
> *1. La celebració d'acords de col·laboració entre serveis de prevenció
> aliens s'atendrà a les condicions i requisits següents:*
>
> *a) Que l'empresa afectada conegui i accepti amb caràcter previ el
> contingut de l'acord de col·laboració i que siguin consultats sobre això
> els delegats de prevenció.*
>
> *b) L'activitat encomanada mitjançant la col·laboració s'ha d'ajustar als
> mateixos criteris que se segueixin pel servei de prevenció aliè principal
> quant a la realització per ell mateix de les diferents activitats
> sanitàries.*
>
> *c) No es pot encomanar mitjançant acord de col·laboració l'elaboració del
> programa de vigilància sanitària específica ni la vigilància de la salut
> col·lectiva.*
>
> *d) Per garantir l'atenció adequada dels treballadors del centre de
> treball afectat, en el cas que s'inclogui en l'àmbit de la col·laboració la
> realització d'exàmens de salut s'haurà de recollir l'obligació de
> participació en el desenvolupament del programa de vigilància sanitària
> específica, seguint les directrius del servei de prevenció principal.*
>
> *e) El servei de prevenció col·laborador haurà de desenvolupar sempre amb
> el seu propi personal i mitjans l'activitat encomanada pel principal, per
> la qual cosa no podrà, en cap cas, subcontractar-la o encomanar-la alhora a
> un altre servei de prevenció aliè.*
>
> *2. Tant el servei de prevenció principal com el col·laborador han de
> comunicar a l'autoritat laboral que els va acreditar, en el termini dels
> deu dies següents a la seva efectivitat, els acords de col·laboració que se
> celebrin. L'autoritat laboral ha de trametre una còpia dels acords
> esmentats a l'autoritat sanitària competent.*
>
> *3. Les activitats sanitàries afectades per la col·laboració han de
> constar de forma separada a la memòria anual del servei de prevenció
> principal i també a la del col·laborador.”*
>
> Això és el que hi ha o, almenys, el que diu la normativa.
>
> Molt cordialment
>
>
>
> ___________________________________
> Jaume de Montserrat i Nonó
>
>
>
> Missatge de Jaume de Montserrat i Nonó <jaume.demontserrat a gmail.com> del
> dia dj., 8 de febr. 2024 a les 13:25:
>
> Albert,
>
>
> això que comentes està regulat i contesta a l’article 9 del Reial decret
> 843/2011, de 17 de juny, pel qual s’estableixen els criteris bàsics sobre
> l’organització de recursos per desenvolupar l’activitat sanitària dels
> serveis de prevenció.
> <https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2011-11428&p=20151010&tn=2>
>
> En concret diu:
>
> *“Article 9. Subcontractació d'activitats per part dels serveis de
> prevenció propis.*
>
> *1. Quan un servei de prevenció propi tingui assumida l'especialitat de
> medicina del treball, es poden subcontractar activitats sanitàries
> específiques que requereixin coneixements especials o instal·lacions de
> gran complexitat, com ara determinades tècniques diagnòstiques
> especialitzades complementàries,*
>
> *2. Quan per motius de dispersió geogràfica o llunyania d'algun dels
> centres de treball de l'empresa sigui necessari es poden subcontractar amb
> un servei de prevenció acreditat altres activitats del servei sanitari del
> servei de prevenció, exceptuant l'elaboració del programa de vigilància
> sanitària específica i la vigilància de la salut col·lectiva, que són
> activitats sanitàries bàsiques i no es poden subcontractar. En cas
> d'incloure els exàmens de salut, caldrà incloure l'obligació de
> participació en el desenvolupament del programa de vigilància sanitària
> específica, seguint les directrius del servei de prevenció principal.*
>
> *3. Els delegats de prevenció han de ser consultats respecte al que
> disposen els apartats anteriors.*
>
> *4. Les activitats sanitàries subcontractades han de ser notificades a
> l'autoritat sanitària, en el termini dels deu dies següents a la seva
> efectivitat.*
>
> *5. En els supòsits a què fa referència aquest article, el servei de
> prevenció aliè haurà de mantenir en tot moment les ràtios de recursos
> humans d'acord amb el que assenyala l'article 4 per cobrir amb suficiència,
> no només les activitats sanitàries assumides amb les empreses amb què hagi
> subscrit concert de servei de prevenció aliè, sinó també aquelles que li
> hagin subcontractat els serveis de prevenció propis. Així mateix, el servei
> de prevenció aliè haurà de comunicar a l'autoritat laboral que ho va
> acreditar, en el termini de deu dies, les dades de les subcontractacions
> que puguin afectar les ràtios de recursos humans.*
>
> *6. Les activitats subcontractades referides a l'apartat anterior no poden
> en cap cas ser subcontractades al seu torn i s'han d'ajustar als mateixos
> criteris que se segueixin pel servei de prevenció propi quant a la
> realització per aquest servei de les diferents activitats sanitàries.”*
>
>
> Això és el que hi ha o, almenys, el que diu la normativa.
>
> Molt cordialment
>
> ___________________________________
> Jaume de Montserrat i Nonó
>
>
>
> Missatge de Albert Marsal Monge <amarsal32368 a coib.net> del dia dj., 8 de
> febr. 2024 a les 12:47:
>
> Bon dia,
>
> Sabeu si un SPA amb UBS especialista titulada pot fer revisions mèdiques
> amb centres mèdics col.laboradors? O tal com ens diuen seria obligat
> fer-les amb d'altres SPA?
> Si hi ha alguna normativa relacionada, també agrairem ens la digueu.
>
> salut,
> albert
> _______________________________________________
> Tapinet mailing list
> Tapinet a tapinet.cat
> http://tapinet.cat/mailman/listinfo/tapinet_tapinet.cat
>
> _______________________________________________
> Tapinet mailing list
> Tapinet a tapinet.cat
> http://tapinet.cat/mailman/listinfo/tapinet_tapinet.cat
>
-------------- part següent --------------
Un document HTML ha estat eliminat...
URL: <http://tapinet.cat/pipermail/tapinet_tapinet.cat/attachments/20240209/26d4eb70/attachment-0001.html>


Més informació sobre la llista de correu Tapinet